Na západní frontě Oscar. Předávání cen Akademie okem muzikanta

illustrationillustration

Na začátku března proběhl 95. ročník udílení Oscarů. Uskutečnil se v Dolby Theatre v Los Angeles a jako každoročně se udílely ceny i za hudbu, která k filmům neodmyslitelně patří. Jaké nominace tedy letos zazářily a co se vyloženě nepovedlo?

Na západní frontě Oscar

Ještě než se pustíme do jednotlivých nominací na nejlepší původní píseň, je třeba zmínit i druhou hudební kategorii, a sice Nejlepší soundtrack.V té byl například již po 53. nominován skladatel John Williams za hudbu k filmu The Fabelmans a jako vždy odvedl naprosto vynikající práci. Zároveň se zapsal ve svých 91 letech jako nejstarší umělec nominovaný na Oscara. V kategorii nakonec zvítězil Volker Bertelmann s hudbou k filmu All Quiet on the Western Front.

Německý pianista dostal od režiséra Edwarda Bergera konkrétní pokyn: nepsat „normální partituru“, s čímž si poradil na jedničku a jeho přístup dal vzniknout velmi originálnímu soundtracku s množstvím ambientních elektronických zvuků v kombinaci s využitím starých nástrojů.

Nejlepší originální píseň

Do kategorie Nejlepší originální píseň jsou obecně zařazeny songy, které vznikly účelově přímo do konkrétních filmů. V minulém roce zde zvítězila Billie Eilish s titulní písní k bondovce No Time To Die. Vybrané filmy tedy rozhodně nemusí být hudebního charakteru. Letošní nominovaní byli vesměs eklektická parta, od každoročních stálic, jako je Diane Warren, přes velké hvězdy jako Lady Gaga, Rihanna, Mitski a David Byrne. Veškeré originální písně zazněly živě během samotné ceremonie.

Applause - Tell It Like a Woman

Toto je již po čtrnácté, co byla Diane Warren v této kategorii nominována, a od 2017 je tomu tak každým rokem. Její písně se vždy soustředí na nějakou obecnou, optimistickou frázi, kterou by bylo možné vložit do téměř jakéhokoli filmu. Nejnovější z těchto nevýrazných songů nese název „Applause“ v antologickém snímku Řekni to jako žena. Jedná se o až generickou a ne příliš zajímavou skladbu, která nedisponuje sebemenším potenciálem pro utkvění v paměti, což není vhodné ani u absolutní hudby, natož pak u hudby účelově napsané pro film.

This Is a Life - Everything Everywhere All at Once

Film Everything Everywhere All at Once byl nominován nejen v kategorii nejlepší originální písně (konkrétně „This Is a Life“), ale také v kategorii za nejlepší hudbu. Pod soundtrackem se podepsal Son Lux, který dokázal dokonale zachytit náladu filmu. Totéž platí i o This Is a Life. Autoři Mitski a Byrne většinově skládají až pompézní či vzrušující písně, takže je velmi osvěžující slyšet song, který je postaven zejména na teskném, jemném vokálu a truchlivou atmosféru si dokáže udržet od začátku do konce. 

Hold My Hand - Top Gun: Maverick

Jedná se již o třetí nominaci Lady Gagy v této kategorii (vítězství získala v roce 2019 za film A Star Is Born a píseň „Shallow“). „Hold My Hand“ je přesně ten typ songu, který si dokážete představit na vyprodaném stadionu za doprovodu velkolepé pyrotechniky. Producent BloodPop spolupracoval s Lady Gaga na jejích posledních albech „Chromatica“ a „Joanne“, takže přesně ví, jakým způsobem hlas Gagy posílit a je to znát. Song zpěvačce sedí naprosto skvěle. Chvílemi se zdá, že je to celé až příliš kýčovité a za pomyslnou hranou. Tyto skutečnosti lze nicméně snadno přejít vzhledem k tomu, jak se s nimi umí Lady Gaga vypořádat: Na jedničku.

Lift Me Up - Black Panther: Wakanda nechť žije

Nejen, že se jedná o první singl, který Rihanna vydala po více než dvou letech, ale „Lift Me Up“ představuje více než důstojnou poctu zesnulému herci Chadwicku Bosemanovi, který v prvním díle ztvárnil hlavní roli. Píseň je jednoduchá, elegantní, melancholická v nejlepším slova smyslu a ve filmu se objeví v momentu, kdy je jasné, že odkaz Black Panthera bude žít i nadále. Vokály Rihanny a Temse k sobě dokonale ladí a společnými silami se jim daří skvěle podtrhnout náladu celého snímku.

Naatu Naatu - RRR

To nejlepší nakonec. Je opravdu škoda, že film RRR byl nominován pouze v kategorii původních písní vzhledem k tomu, že režisér S. S. Rajamouli představuje skvělou, dynamickou a ambiciózní podívanou plnou energie a radosti. Dá se konstatovat, že taneční sekvence s písní „Naatu Naatu“ patří jednoznačně mezi nejlepší momenty celého filmu. Jako zdaleka nejzdařilejší skladba v této kategorii si „Naatu Naatu“ právem odnesla vítězství, což se vzhledem k původu filmu dá považovat za důležitý bod v historii této soutěže. Není divu, že vysilující taneční scéna s choreografií Prema Rakshitha má na youtube přes půl miliardy zhlédnutí v různých jazycích a čísla stále stoupají.

Mohlo by se ti líbit